Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Evidenční listy důchodového zabezpečení (ELDP)

Vedení evidenčních listů důchodového pojištění (dále jen ELDP) je jednou z povinností zaměstnavatelů uloženou zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

Zaměstnavatel vede ELDP pro každou osobu účastnou důchodového pojištění vždy za jednotlivý kalendářní rok, případně jeho část, došlo-li k zahájení výdělečné činnosti zakládající účast na důchodovém pojištění nebo k jejímu ukončení v průběhu kalendářního roku.

Účast na důchodovém pojištění nevzniká a evidenční list se nevede, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském pojištění, nebo do 31. 12. 2011 nezaložila účast na důchodovém pojištění. Blíže k ELDP se dočtete  na stránkách ČSSZ zde.

Pokud jste si přikoupili modul e-Formuláře a chcete odesílat e-ELDP svým zaměstnancům, prostudujte si tento návod, jak vytvořit ELDP a poté přejděte na návod týkající se e-ELDP zde.

Co se v tomto článku dozvíte:

  1. Řazení ELDP
  2. Vytvoření ELDP
  3. Význam tlačítek v Přehledu ELDP
  4. Zrušení ELDP – vrácení dávky
  5. Vytváření ELDP z různých důvodů
    1. Vytvoření ELDP u zaměstnanců končící pracovní poměr
    2. Vytvoření ELDP na žádost
    3. Vytvoření ELDP za celý rok pro všechny zaměstnance
  6. Kontrola ELDP
  7. Odesílání ELPD na sociální pojišťovnu
    1. Odeslání přímo z programu
    2. Odeslání souboru mimo program (portál ČSSZ či datová schránka)
  8. Vyloučené doby pro ELDP

Řazení ELDP

  • ve funkci Mzdy 2-7-5 Tiskové parametry pro aktivního uživatele zvolíte primární řazení pro ELDP
  • další řazení pro zobrazení je možné určit přímo v Přehledu ELDP

 Vytvoření ELDP

  • ELDP vytvoříte ve funkci Mzdy 11-11 Evidenční listy důchodového zabezpečení
  • vyberete rok, pro který chcete ELDP vytvářet (program nabízí právě aktuální rok) a potvrďte tlačítkem OK
  • v horní části obrazovky si nastavte třídění zobrazení v Přehledu ELDP a také Třídění pro výstupní sestavy – podle tohoto nastavení se vám budou evidenční listy řadit jak v pohledové části, tak ve výstupních sestavách

Význam tlačítek v Přehledu ELDP

Aktualizovat: shlédnutí a aktualizace vytvořeného ELDP
Nový ELDP: pro vytvoření nového ELDP
Opravný ELDP: odeslali jste již ELDP a došlo k nějaké změně? Klikněte na Opravný ELDP a vytvoří se vám nový evidenční list s označením 52 (typ ELDP); Opravný ELDP lze vytvořit až v následujících dnech po vytvoření Nového ELDP
Navazující ELDP: pro zaměstnance, kterým jste v průběhu roku na žádost ELDP vytvářeli, musíte pro stejný rok vytvořit navazující ELDP, aby se vytvořil správný evidenční list
Rušení ELDP: vytvořili jste ELDP omylem či z nějakého důvodu již vytvořený evidenční list nechcete mít ve vytvořených? Použijte toto tlačítko a smaže se z Přehledu ELDP

  • pokud odešlete opravný ELDP, nelze vytvořit opět ten samý ve stejný den

Archiv dávek: dříve odeslané ELDP se vám objeví v dříve odeslaných dávkách

  • pokud potřebujete opravit ELDP, který byl již odeslán, musíte nejprve vrátit tu dávku, ve které byl tento evidenční list odeslán a to provedete pomocí tlačítka Vráceno právě v archivu dávek
  • v přehledu ELDP po vrácení dávky vám zmizí písmeno V daného zaměstnance, což je znak pro odeslaný ELDP. Ale jelikož ho chcete upravit, nesmíte tento evidenční list vézt jako odeslaný
  • POZOR! Vrácení dávky z archivu může pouze ten uživatel, který ji vytvořil. Pokud potřebujete vrátit dávku za kolegu/kolegyni, která u vás již nepracuje, zkuste zjistit přes servisní program jeho přihlašovací údaje, přihlaste se pod nimi a poté dávku vraťte

Přenos: pokud máte nastaveno odesílání souborů na příslušnou SP přímo z programu (blíže na kartě Portály zde), program se vás zeptá, zdali chcete soubor ihned odeslat

  • pokud nemáte nastaveno odesílání na SP, nevadí, tlačítkem Přenos se vám vygeneruje XML soubor do pracovního adresáře a můžete ho odeslat později dle zvyklostí přes portál SP

Formulář: tímto tlačítkem se vám vytvoří formulář ELDP do tiskových zpráv a je označen jako

LZ378ZP Evidenční listy důchodového zabezpečení

Tisk: tímto tlačítkem se vám vytvoří soubor s ELDP do tiskových zpráv a je označen jako

LZ378 VP Evidenční listy důchodového zabezpečení

Tiskové parametry: nastavíte si tiskové parametry pro ELDP
E-ELDP: pokud máte přikoupený modul pro Elektronické zasílání evidenčních listů, po stisknutí tlačítka se vám objeví tabulka pro e-formuláře a budete moci odeslat označený ELDP na e-mailovou adresu zadanou v Pers v kmenové kartě zaměstnance v údaji L0021 E-mailová adresa (funkce Pers 1-1 Aktualizace personálních údajů)

  • v případě, že máte zájem o dokoupení modulu E-ELDP, jakožto i o modul E-Formuláře, kontaktuje kolegy z obchodu. Kontaktní údaje najdete zde.

Zrušení ELDP – vrácení dávky

ELDP dříve vytvořené a zároveň i odeslané může vrátit do stavu neodeslaném pouze uživatel, který tyto dávky odeslal. V Archivu dávek si klikněte na danou dávku (v přehledu vytvořených ELDP je číslo dávky v posledním sloupci.

Klikněte na daný řádek, který potřebujete vrátit a klikněte na tlačítko Vráceno.

V přehledu ELDP po vrácení dávky vám zmizí písmeno V daného zaměstnance, což je znak pro odeslaný ELDP. Ale jelikož ho chcete upravit, nesmíte tento evidenční list vézt jako odeslaný.

Vytváření ELDP z různých důvodů

Níže si ukážeme, jak vytvořit ELDP pro zaměstnance, kteří končí v aktuálním měsíci pracovní poměr a neočekáváte v budoucnu nějaké změny (např. vyplacení pololetních či ročních odměn), vytvoření ELDP pro zaměstnance na vyžádání, např. kvůli důchodu pro sociální pojišťovnu a na závěr si ukážeme, jak vytvořit ELDP pro všechny zaměstnance za celý rok.

1. Vytvoření ELDP u zaměstnanců končící pracovní poměr

  • vyberte aktuální rok a poté klikněte na tlačítko Nový ELDP a vyberte z nabízených možností tu třetí: Zaměstnanci mající výstup a jelikož budete nejspíš vytvářet ELDP po uzavřených výplatách, tak v aktuálním měsíci ještě zaškrtněte Započítat aktuální měsíc a potvrďte tlačítkem OK
  • po potvrzení se vám v Přehledu ELDP objeví ELDP těch zaměstnanců, kteří v daném měsíci končí svůj pracovní poměr
  • údaje na ELDP můžete zkontrolovat pomocí tlačítka Aktualizovat a příp. můžete ručně opravit

2. Vytvoření ELDP na žádost

  • např. příslušná sociální pojišťovna vyžádala ELDP kvůli důchodu
  • vyberte aktuální rok, poté klikněte na tlačítko Nový ELDP a vyberte z nabízených možností vyberete Výběr zaměstnanců a vyberete konkrétního zaměstnance a potvrdíte tlačítkem OK
  • údaje na ELDP můžete zkontrolovat pomocí tlačítka Aktualizovat a příp. můžete ručně opravit
  • pozor, v takovém případě musíte zaslat ELDP za celý rok navazující ELDP, viz následující bod

3. Vytvoření ELDP za celý rok pro všechny zaměstnance

  • vyberte správný rok zpracování a potvrďte tlačítkem OK
  • nejprve se vraťte k těm ELDP, které jste vytvářeli v průběhu roku na vyžádání – najděte je v Přehledu ELDP, označte je a klikněte na tlačítko Navazující ELDP
  • pokud jste vytvořili navazující ELDP, až nyní klikněte na tlačítko Nový ELDP a vyberte z nabízených možností Všichni zaměstnanci a potvrďte tlačítkem OK
  • v Přehledu ELDP se vám objeví nově vytvořené ELDP, které můžete zkontrolovat pomocí tlačítka Aktualizovat

Kontrola ELDP

  • zkontrolovat ELDP můžete dvěma způsoby:
  1. vytvořené ELDP zkontrolujete pomocí tlačítka Aktualizovat v Přehledu ELDP
  2. přes funkci Mzdy 10-3, kde vyberete buď všechny zaměstnance nebo konkrétní zaměstnance a v následující tabulce vyberete období, za které chcete vytvořit ELDP
  • při potvrzení funkce LZ349y Příjmy pro důchod obdržíte do tiskových zpráv sestavu LZ349YBP Příjmy pro důchod, ve kterém najdete ve zjednodušené formě obsah ELDP a můžete si tak zkontrolovat zaměstnance v této sestavě a nemusíte otevírat jedno ELDP za druhým
  • obsah sestavy Příjmy pro důchod vypadá např. takto

Vyloučené doby: nemoc, OČR, placené dny mateřské dovolené

Odesílání ELPD na sociální pojišťovnu

  • Nugget umožňuje několik způsobů pro odeslání vytvořených ELDP na sociální pojišťovnu:
    1. odeslání přímo z programu
    2. odeslání xml souboru přes portál sociální pojišťovny
    3. odeslání souboru datovou schránkou

Odeslání přímo z programu

  • v případě, že máte nastavené odesílání na ČSSZ přímo z programu, použijete v Přehledu ELDP tlačítko Přenos a program se vás rovnou zeptá, jestli chcete ELDP odeslat
  • jak nastavit odesílání přímo z programu najdete zde (rolujte níže na kartu E-podání)
  • při stisku tlačítka Přenos se vytvoří xml soubor do pracovního adresáře, který se bude jmenovat podle uživatele, roku vytvoření a pořadí, např. PETRA2022000005.xml
  • pokud byste zároveň potřebovali i PDF soubor do tiskových zpráv, musíte kliknout na tlačítko Tisk

Odeslání souboru mimo program (portál ČSSZ či datová schránka)

  • v případě, že nemáte nastavené odesílání na portál ČSSZ, při stisku tlačítka Přenos se vás program na nic ptát již nebude a rovnou vytvoří XML soubor do pracovního adresáře
  • poté tento xml soubor můžete odeslat dle zvyklostí, přes Portál ČSSZ
  • v případě datové schránky a odesílání PDF souboru, stiskněte tlačítko TISK a poté vytvořené PDF z Tiskových zpráv odešlete datovou schránkou

Vyloučené doby pro ELDP

Vyloučené doby pro ELDP nenajdete ve funkci 2-8-1, jak jste zvyklí pro vyloučené doby pro nemoc (NEMPRI). Zde jsou důležité sestavy 10-3 Příjmy pro důchod, sestava LZ349Y a Mzdový list (funkce 10-2). A v případě opravy vyloučených dob pro ELDP, je nutno opravit přímo ve vytvořeném ELDP.