Servisní program: Nastavení autorizací na uživatele
Pokud potřebujete vytvořit novému uživateli Nuggetu účet pro přístup nebo určit jeho uživatelská práva na jednotlivé údaje, musíte provést nastavení oprávnění. To můžete udělat pouze v Servisním programu, ke kterému mají přístup pouze vybraní uživatelé ve vaší firmě nebo organizaci, jako jsou například hlavní účetní, pracovníci IT oddělení nebo manažeři.
Pokud máte několik knihoven a uživatele, který má přístup do všech těchto knihoven, musíte ho vytvořit v každé knihovně zvlášť.
Pro přidání uživatele a nastavení jeho práv je potřeba se přihlásit do Servisního programu (blíže k servisnímu programu zde).
Nastavení UŽIVATELE
Pro zavedení nového uživatele postupujte následovně:
- Přihlaste se do Servisního programu.
- Otevřete menu „Uživatelé“ a vyberte možnost „Definice uživatelů“, kde najdete již dříve uložené uživatele.

- Kliknutím na tlačítko „Nový uživatel“ se vám otevře okno pro založení nového uživatele, kde vyplníte následující údaje:
- Uživatel: Přihlašovací jméno uživatele. Maximální délka 10 znaků.
- Role: Volitelně můžete vybrat již dříve uloženou roli, která definuje uživatelská práva (není povinné).
- Email: Zadejte e-mail uživatele, který může sloužit například k propojení na Active Directory, Emailing notifikací, apod. (není povinné).
- Hesla:
- Mzdy: Heslo pro přihlášení do Nuggetu. Maximální délka 10 znaků. V případě specifických požadavků na heslo se domluvte s konzultantem IT.
- Servis: Heslo pro přihlášení do servisního programu. Pokud uživatel nemá mít možnost vstupovat do servisního programu, uveďte *NO.

- Absolutní autorizace:
- Pokud uživatel nemá mít žádná omezení, označte checkbox „Na všechny položky menu“ a uložte tlačítkem „OK“.
- Pokud potřebujete určit uživateli pouze konkrétní údaje, nechte checkbox „Na všechny položky menu“ neoznačený.
- Nastavte další položky „střediska, údaje a pozice“ od 0-2 podle povolených práv.
- U položky „Pozice“ musí být hodnota údaje minimálně 1.
- Uložte tlačítkem „OK“.
Tím máte nastaveného uživatele.
Možnosti v hlavním menu
- Oprava: Použijte pro aktualizaci již uloženého uživatele nebo role.
- Nový uživatel: Slouží k založení nového uživatele v systému.
- Nová role: Použijte pro vytvoření nové role pro detailní nastavení práv.
- Kopie: Tento příkaz umožňuje zkopírovat existujícího uživatele a otevřít jej jako nového uživatele.
- Kopírovat jako roli: Umožňuje vytvořit novou roli na základě již existujícího uživatele a jeho oprávnění.
Nastavení ROLE
- Pokud máte různé typy pozic s odlišnými požadavky na práci s Nuggetem, můžete si definovat jednotlivé role. Poté můžete jednoduše přiřadit tuto roli danému uživateli, čímž eliminujete potřebu nastavovat uživatelská práva každému jednotlivci.
- Kliknutím na tlačítko „Nová role“ v sekci „Aktualizace uživatelů“ se otevře okno, do kterého zadáte název role. Můžete také zadat absolutní autorizace zakliknutím checkboxu.

- Alternativně můžete rozkliknout šipku u možnosti „Údaje – prohlížení“ a vybrat jednu ze tří možností pro nastavení role. Toto nastavení role je podobné nastavení pro uživatele, jak je popsáno v dalším odstavci.

Nastavení AUTORIZACÍ pro ROLE/UŽIVATELE
- Již máte vytvořené uživatele, proto přejdete v servisním programu do sekce „Autorizace“ a ve výběru si zvolíte, co potřebujete nastavit dle prvotního nastavení v „Uživateli“ nebo v „Roli“.

- Názorné příklady u všech autorizací budu ukazovat na nastavení role „Adminky“, ale úplně stejně budete nastavovat jakéhokoliv uživatele.
Autorizace na uživatele

- Zaklikněte v roli „Adminka“ v menu, co jí bude přístupné a co ne.

- Dále určíme v údajích, co přesně může daná role dělat: Prohlížet (ANO/NE), Aktualizovat (ANO/NE).

Autorizace na položky menu

Autorizace na střediska
- Můžete zpřístupnit dané roli/uživateli pouze konkrétní střediska.

Autorizace na údaje
- Zde si určíte konkrétní údaje, které daná role/uživatel může prohlížet či aktualizovat.

Autorizace na pozice
- Slouží k určení konkrétního organizačního schématu.

NÁZORNÉ PŘÍKLADY
Příklad 1
Uživatel: TEST2
Požadavky:
- Přístup na všechna střediska, ale s omezenými viditelnými údaji na kmenové kartě zaměstnance.
Postup:
Vytvoření uživatele:
- Otevřete menu Uživatelé – Definice uživatelů.
- Klikněte na tlačítko „Nový uživatel“ a zadejte potřebné informace (jméno uživatele, role, email, hesla).

Nastavení oprávnění:
- Přejděte do sekce Autorizace a zvolte „Autorizace na uživatele“.
- Označte uživatele TEST2 a klikněte na tlačítko „Menu“.
- Určete, se kterými moduly bude uživatel pracovat.

Určení viditelných údajů:
- Klikněte na tlačítko „Údaje“ a vyberte modul, který bude uživatel aktualizovat.
- Nastavte, které údaje bude uživatel vidět a aktualizovat.

Omezení nežádoucích údajů:
- Změňte autorizaci údajů, které uživatel nesmí vidět nebo aktualizovat.
- Uložte provedené změny tlačítkem „OK“.

Výsledek: Uživatel TEST2 bude mít přístup na všechna střediska, ale bude mít omezený přístup k viditelným údajům na kmenové kartě zaměstnance podle nastavených autorizací.
Ukázka:
Níže je ilustrace, jak může vypadat nastavení autorizací a viditelných údajů pro uživatele TEST2:

V tomto příkladu bylo nastaveno, aby uživatel viděl a mohl aktualizovat pouze určité údaje na kmenové kartě zaměstnance, zatímco ostatní údaje byly skryty nebo nebylo dovoleno je aktualizovat.
V okně Základ – Základní údaje:
- Nastavení vypadá tak, že vybrané údaje jsou povoleny k prohlížení a aktualizaci, zatímco ostatní jsou zakázány.

V okně Zdravotní a důchodové údaje:
- Podobně jako v předchozím případě jsou vybrané údaje povoleny k prohlížení a aktualizaci, zatímco ostatní jsou zakázány (= prohlížení ne).

Uložení nastavení:
- Po provedení všech změn uložte nastavení tlačítkem „OK“.
Kontrola nastavení:
- Po dokončení nastavení můžete opustit servisní program.
- Přihlaste se do systému jako daný uživatel (v tomto případě TEST2).
- Zkontrolujte, jaké údaje je uživatel schopen vidět a aktualizovat na kmenové kartě zaměstnance.
- V případě potřeby lze nastavení kdykoliv upravit.
Ukázka:
- Níže jsou ukázky toho, jak může vypadat navigační strom s povolenými položkami a karta zaměstnance v modulu PERS po provedení výše uvedených autorizací:

Porovnání:
- Pro srovnání je zde i ukázka, jak by vypadaly výše uvedené nastavení s omezením a bez jakýchkoliv omezení.
S omezením:


Bez omezení:


Tím je nastavení dokončeno a uživatel TEST2 má přístup pouze k vybraným údajům na kmenové kartě zaměstnance podle nastavených autorizací.
Příklad 2
Uživatel: TEST3
Požadavky:
- Uživatel TEST3 má mít přístup pouze na jednotlivá střediska, konkrétně na Závod 1.
- Uživatel bude mít v rámci tohoto střediska přístup ke všem údajům.
Postup:
Vytvoření uživatele TEST3:
- V menu „Uživatelé“ vyberte „Definice uživatelů“ a vytvořte nového uživatele s názvem TEST3.

Nastavení přístupu na střediska:
- Vyberte položku „Autorizace na střediska“.
- Vyberte uživatele TEST3
- Zvolte možnost omezeného přístupu na střediska a specifikujte, že má mít přístup pouze na Závod 1 (vyberte ta střediska, která patří do Závodu 1).



Potvrzení nastavení:
- Uložte provedené změny.
Ukázka:
Po provedení těchto kroků bude uživatel TEST3 mít přístup pouze na střediska Závodu 1. Uživatel bude mít plný přístup ke všem údajům zaměstnanců v tomto středisku. Ostatní střediska nebudou viditelná ani přístupná pro uživatele TEST3.

Nastavení autorizací interních srážek
Při úpravě autorizací pro uživatele Nuggetu je třeba zajistit, že autorizace pro interní srážky jsou správně nastaveny na několika místech:
- Autorizace na položky menu
- Prohlížení a opis souboru.
- Aktualizace souboru.

- Autorizace na údaje ve mzdách
