Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Verze V04R22M03

Vážení zákazníci,

v souvislosti se zákonem 17/2022 Sb. s účinností od 28. 1. 2022, který dočasně upravuje normativní náklady na bydlení pro období 1. 1. 2022 – 31. 12. 2022, došlo k nejednoznačné právní situaci, na kterou jsme nuceni reagovat a o jejíž povaze si Vás dovolujeme informovat tímto sdělením.

Velmi se omlouváme za komplikace, které vám níže popsaná situace způsobuje, nicméně v tomto případě jsme společně obětí nepřesně formulované legislativní úpravy s účinností neposkytující časový prostor pro vyjasnění právního názoru. I za těchto podmínek se Vám snažíme připravit funkce systému tak, aby odpovídaly výkladu, který budete preferovat a který považujete za správný. Situaci nadále sledujeme a v případě jejího vyjasnění funkčnost upravíme jednoznačně.

a) Normativní náklady na bydlení

Normativní náklady na bydlení jsou stanoveny jako průměrné celkové náklady na bydlení podle velikosti obce a počtu členů domácnosti a vstupují jako základní veličina do dvou následujících kalkulací:

  • výpočet vzniku nároku na příspěvek na bydlení
  • výpočet nezabavitelné částky pro výpočet exekucí

V prosinci roku 2021 došlo k běžnému navýšení normativních nákladů na bydlení pro rok 2022, které bylo reflektováno v legislativní verzi pro rok 2022.

b) Mimořádné navýšení normativních nákladů na bydlení s účinností od 28. 1. 2022

S účinností od 28. 1. 2022 došlo výše uvedeným zákonem 17/2022 Sb. v souvislosti s nárůstem cen energií k dalšímu navýšení částky normativních nákladů na bydlení pro celý rok 2022, přičemž v zákoně je v Čl. I, odst. 7 mj. výslovně stanoveno, že se do původní úpravy vkládá nový §26a:

Částky navýšení měsíčních normativních nákladů na bydlení pro rok 2022

(1) Částky měsíčních normativních nákladů na bydlení stanovené nařízením vlády vydaným podle § 28 pro rok 2022 se pro období od 1. ledna 2022 do 31. prosince 2022 navyšují pro stanovení nároku na příspěvek na bydlení a jeho výši o částky stanovené v odstavci 2.

Tato formulace bohužel vede k nejednotnosti právního výkladu, neboť, ač se zdá být patrným úmysl zákonodárce navýšit normativní náklady pouze pro účel stanovení nároku na příspěvek na bydlení a jeho výši, vznikla zde právní nejasnost, zda je takovéto navýšení možné pouze pro jeden jmenovaný účel a nikoli i pro účely ostatní (tj. výpočet nezabavitelné částky).

c) Stávající řešení v systému Nugget

Naše společnost vycházela při prvotním posouzení zákona z právního výkladu, jenž se zdá být shodný s úmyslem zákonodárce, a navýšení normativních nákladů na bydlení do výpočtu nezabavitelné částky pro výpočet exekucí nezahrnula.  

Následně jsme však byl konfrontování s odlišným právním názorem, který poukazoval na nemožnost navýšení normativních nákladů pouze jednoúčelově a vyžadujícím promítnutí navýšení i pro účel výpočtu nezabavitelné částky.

V časové tísni v období výpočtu mezd jsme tak vydali dne 4. 2. 2022 programovou verzi V4R22M02 s promítnutím navýšení do výpočtu nezabavitelné částky pro výpočet exekuce.

Z podrobnějšího právního průzkumu jsme došli k dalším vzájemně si odporujícím právním výkladům. V tuto chvíli musíme s politováním konstatovat, že neexistuje žádný závazný oficiální právní výklad, který by situaci vyjasnil.

d) Úprava řešení v systému Nugget od 8. 2. 2022 (verze V4R22M03)

Protože jsme ale i v situaci tohoto právního zmatku nuceni některé z řešení zakomponovat do systému, rozhodli jsme se poskytnout Vám dle našeho názoru nejlepší řešení i možnost volby vlastního právního názoru.

Do doby vyjasnění právní situace budeme v software Nugget reflektovat předpokládaný úmysl zákonodárce, a tedy jednorázové navýšení normativních nákladů na bydlení dle zákona 17/2022 Sb. NEBUDE promítnuto do výpočtu nezabavitelné částky pro základ exekucí.

Zde vycházíme i z textace důvodové zprávy k zákonu:

Připočtením stanovené částky k normativním nákladům, nikoli jejich navýšením, bude dosaženo:

  • Rozšíření okruhu osob podpořených příspěvkem na bydlení.
  • Zvýšení podpory příjmů u dosavadních příjemců.
  • Podpory domácností za mimořádné situace prudkého zvýšení cen energií.
  • Nenarušení procesu pravidelného zvyšování normativních nákladů na bydlení formou nařízení vlády podle zmocnění v zákoně o státní sociální podpoře.

Zde je již výslovně uvedeno „připočtení částky k normativním nákladům, nikoli jejich navýšení“. Z uvedeného je patrné, že úmyslem zákonodárce nebylo navýšení normativních nákladů jako takových (tj. jak vstupují do výpočtu nezabavitelné částky), ale pouhé připočítání částky k normativním nákladům pro samostatný účel stanovení nároku na příspěvek na bydlení.

Od 8. 2. 2022 bude na webových stránkách k dispozici nová programová verze V4M22R03, která bude tuto skutečnost reflektovat a vrátí se tedy k výpočtu nezabavitelné částky v legislativní verzi V4R22M00 a M01. Nezabavitelná částka tedy nebude navýšena.

Akceptujete-li právní výklad, nezahrnující navýšení normativních nákladů na bydlení do výpočtu nezabavitelné částky:

  • Pokud jste instalovali verzi V4R22M02 z 4. 2. 2022, nainstalujte obratem programovou verzi V4R22M03.
  • Pokud jste verzi V4R22M02 dosud neinstalovali, můžete zůstat u nižší programové verze, nicméně doporučujeme též stáhnout a instalovat aktuální programovou verzi V4R22M03.

Neakceptujete-li uvedený právní výklad a upřednostňujete-li výklad vynucující započítání navýšení normativních nákladů na bydlení do nezabavitelné částky pro výpočet exekucí:

  • obratem nás informujte na e-mailu hotline@nuggetsw.cz o svém rozhodnutí
  • Pokud jste instalovali verzi V4R22M02, verzi V4R22M03 neinstalujte. Pro budoucí verze vám zajistíme programovou úpravu, která Vaše rozhodnutí zohlední trvale.
  • Pokud jste verzi V4R22M02 dosud nenainstalovali, nainstalujte verzi V4R22M03 a my vám zašleme jednorázovou úpravu pro tuto verzi, která zohlední Vaše rozhodnutí, a současně připravíme programovou úpravu, které je trvale zohlední i pro budoucí programové verze.

Děkujeme za pochopení

Tým Nugget SW